Mahwi Air Tawar*
Nyaè Maryam lèp-nyèlèp lajhu nyalodur ḍâri
ampèr, maskè ella tao jhâ’ pokol 12 malem rèya ghi’ bhâri’ ghâllu mongghu Kyaè
Subang sè tèdungnga. Iyâ, bariyâ. ḍâ’-aḍâ’ân jârèya, Nyaè Maryam nyornè’ ghâllu
ka jenḍèla, ling-jhâllingan ka lakèna sè preppa’en èmo’ akanḍhâ bân tamoyya è
langghâr. Râng-sabhârâng sè èkacator sambi kak-ngalakkak sè lâ’-ghellâ’ân.
Lakèna Nyaè Maryam, Kyaè Subang, arasan jhâ’ abâ’na terro ngabinèya sindèn.
Duh, ma’ pas bânnya’ sè nyambhit.
“Laaa, ma’ ta’ ḍâri dhimèn bisaos panjhenengngan
sè akarètek? Sapanèka èstona langkong saè. Jhâ’ panjhenengngan panèka ghuruna
jing-bâjing, ma’ pas aghâdhuwân raji sakerra’, torè napa.” Bhântana sè kasorang
pos-matalpos. Kyaè Subang pèra’ sem-mèsem, sè laèn noro’ aghellâ’ân.
Nyaè Maryam dhuli alonca’ kalowar lèbât jenḍèla.
Saellana ḍâpa’ ka paghâr, lajhu berka’ nyèngkap sampèrra, ḍâ’ kobhurân ngènḍing
lèbât ombhutta. Alalakona apa sè ella èkanèyat, kaangghuy ngalang kareppa
lakèna sè cè’ terrona abinèya polè bân sindèn, Sumiyati.
Ta’ abit saellana jârèya, Nyaè Maryam ngejjhit.
Bâḍâ ḍâun kerrèng tello lambâr ngabbher lajhu ghâgghâr rapa’ èyadâ’na labâng
paghârrâ kobhurân. Anè, karèttekka. Gheton. Monyèna ranca’ mangejjhitan, tako’.
Dhinèng èjhelling ka attas, taḍâ’ apa. Atolè ka buḍi. Sèppè. Ta’ marè sè tako’,
Nyaè Maryam sajân maketthek, ta’ èmo-temmo ḍâun kerrèng sè tello lambâr ghellâ’
ngabbher apèddhel èyattasa cètakka tello kalè.
È semma’na kèjhing bân pattokan bâḍâ rèng lakè’
asèla ḍu’-nonḍu’ aḍhikkèr teppa’ è pèngghirra kobhurân sè èkèntarana bân Nyaè
Maryam. Rèng lakè’ jârèya jhur koncèna, sè rè-saarèna ajâgâ bân abhersèyan
makam.
Ta’ jhâu ḍâri kobhurân ghellâ’ bâḍâ ko-bengkowan
ḍâri bidhik bân perrèng. Jârèya sè èkoca’ langghâr. Angèn ngalesser abâu kembhâng
malatè bân bhâbhur. Dhinèng angèn sè ngalesser akantha tanang ghâib sè
nyalepsep, nyellè’ ka ngen-bângenna abâ’na dhibi’. Apangrasa jhâ’ dhâddhi
binèna Kyaè, dhâddhi èbo’ ḍâri na’-kana’ sè ajhâr ngajhi.
“Arèya pastè lalakona”, acaca ka abâ’na dhibi’.
Saellana jârèya Nyaè Maryam ngabâs ka sakalèlèngnga, ma’ pas bâḍâ pèkkèran anè
ka lakèna, Sumiyati bhâkal binè sè nomer duwâ’. Hah. Atalabuyân pèkkèranna.
Tojjhuwânna lajhu ta’ pastè, ḍâteng ka kobhurân lèbât tengga malem kalabân abâ’
sè coma abundhu’ sampèr paḍâna orèng sè èntarra nyassa bu-sobbu ka sombher.
“Ta’ bisa sèngko’. Ta’ bisa”, wâs-wâs kadhibi’ân.
Saongghuna Nyaè Maryam jârèya sadar, jhâ’ lakèna
cè’ terrona sè abinèya polè jârèya ella patot, apa polè Kyaè Subang, bânnè ghun
èkennal polana ngajhâri ngajhi aghântè almarhum mattowana, bi-lebbi polè polana
dhâddhi ghuruna bâjing sè palèng èkatako’è lantaran pèlak pangèco’na bân pèlak
silatta.
Enjâ’, bânnè. Nyaè Maryam rèya bânnè kèng ta’
endâ’, tapè lantaran dhibi’na rèya ḍâri golongan kaluwarga santrè, bi-lebbi sè
lakè’ bâjing, dhâddhi dhibi’na ta’ kèra alabân ḍâ’ apa sè èkakarep lakèna.
Bâjing bân Kyaè rèya mon abinè ḍuwâ’ otabâ lebbi ḍâri sèttong bhâkal
ngongghâ’aghi dhârâjhât tor martabhâtta mongghu ḍâ’ ka rèng-orèng. Saongghuna
Kyaè Subang ta’ arapa abinè polè, taḍâ’ mas’ala, tapè ajjhâ’ sampè’ Sumiyati sè
lalakona pèra’ nyindèn bhâi. Arèya bhâkal dhâddhi cacana rèng-orèng è buḍi arè.
Kabâḍâ’ân arèya sè èkaberrâ’ Nyaè Maryam. Dhibi’en aromangsa kobâtèr
kadhikdhâjâânna sè lakè’ rosak, lajhu ta’ anḍi’ martabhât polè ka santrèna bân
rèng-orèng. Pèkkèran rèya sè dhâddhi alasanna Nyaè Maryam kaangghuy maburung
nèyatta sè lakè’ kalabân cara alakonè lètrè’, sopajâ lakèna bâjhi’ ka Sumiyati.
“Langkong bânnya’ sè lebbi patot ètembhâng
Sumiyati, Kyaè.” Nyaè Maryam pos-ngaposè Kyaè Subang.
“Iyâ, sè lebbi towa bânnya’.”
“Ponapa sè andhâddhiyâghi tojjhuwanna Ajunan
ngarobbhi Sumiyati?” Nyaè Maryam acaca paḍâna akoto’ ḍârina tako’.
“Apa polè mon bânnè ibâdâ, tojjhuwân sowarghâ.”
“Manabi saka’ḍinto, dhigghâl abdhina sè
nyarèyaghina, Kyaè.”
“Sè lebbi towa? Lajhu bârâmma cacana ca-kanca
rèmo ḍâgghi’. Kyaè Subang lajhu manjheng, “bâ’na terro tang martabhât toron
èaḍâ’na ca-kanca rèmo?”
“Pangapora, panèka kangghuy sowarghâ ponapa
martabhât, Kyaè?” Nyaè Maryam nyalko’ semmo bhellis.
“Oo, pèntèr caca bâ’na satèya.”
“Sadhâjâna mongghu kadhikdhâjâ’ânna tor
martabhâttâ Ajunan, jhughâ mongghu ḍâ’ ka rèng sèppona santrè sarèng
rèng-orèng.”
“Dhâddhi mon sèngko’ abinè sindèn?” Nyaè Maryam
èsentak.
“ Bâbinè’ ghâpanèka korang patot nyandhing
ajunan, Kyaè.”
Pyar. Pyar. Pyar…
Bâbâtek bâjingnga Kyaè Subang lajhu nyarowa’ ta’
kennèng ampet. Binèna robbhu nyalodur ka bâbâna bhruma. Ta’ marè sè pegghel,
ghuru ngajhi jârèya lajhu ngala’ panjhâlin sè biyâsana èkaghâbây meccot
santrèna sè ta’ tao ngajhi otabâ ta’ toro’ oca’. “Rèng binè’ ta’ ngartè andhâp
asor, bângal ka lakè!” Nyentak lajhu mapèyar polè.
***
Syarat sè kapeng sèttong ella obus. Pèkkèranna
nyalamor ka man-ḍimman, bân polè satèya bâḍâ rèng lakè’ asèla è sèddhi’na
kobhurân sè èkèntarana. Iyâ arèya jhur koncèna. Dhâddhi, dhâddhi bârâmma carana
sè terro ta’ ètangalèya orèng? Koddhu bârâmma rèya? Palang, ca’na. Nyaè Maryam
beng-rembeng aèng mata. Dhibi’en bhellis. Enjâ’, bânnè. Nyaè Maryam jârèya ta’
bâjhi’ ka lakèna sè terro abinèya polè bân sindèn, tapè dhibi’en bâjhi’ acampor
kasta polana terro ngalangnga apa sè ella èkakarep lakèna. Nyaè Maryam lajhu
ènga’ ka cacana Nyaè Makèler, dhukon lètrè’ sè cè’ nyangghuppa ḍâ’ apa sè ella
èkakarep dhibi’en.
“Hm. Dhina, Mar. Bâ’na jhâ’ kobâtèr, jârèya apa
ca’na sèngko’. Bâriyâ Nyaè Makèler pos-ngaposè Nyaè Maryam. “Bâ’na ghun karè
mèlè. Èpabâjhi’â otabâ…,” dhukon jârèya lajhu akoto’, “otabâ anḍi’na lakèna sè
èpata’jhâghâ’â? Hèhèhè. Bârâmma?” Nyaè Maryam tapaghegghen, lajhu aserro.
Saongghuna dhibi’en ta’ ghu-ongghu kèya ḍâ’ apa
sè ella èkakarep. Ghimeng. Dhibi’en ghun terro ajâgâ’â kamoljâ’ânna sè lakè’.
Rèng-orèng ella paḍâ tao jhâ’ lakèna rèya maskè bâjing tapè satèya ella dhâddhi
Kyaè. “Bâ’na ghi’ ghimeng ya, Mar?” Nyaè Maryam ngejjhit polè. Matana
abeng-rembeng polè. Duh. Aserrowan.
“Sèngko’ ghimeng, Nyaè,” serrona.
“Hèhèhè. Dhibi’en
ghuruna na’-kana’, dhâddhi ta’ ollè ghimeng,” ca’na Nyaè Makèler, “Sèngko’
dhibi’ bâjhi’ ka sindèn jârèya. Ta’ tao toḍus. Duh, ma’ endâ’ dhâddhi sè nomer
duwâ’, èkabin lakèna bâ’na. Koddhuna pangartè dhibi’. Lakèna bâ’na rèya Kyaè,
Dhinèng dhibi’en sindèn.” Uhuuk.., ”Otabâ ḍâ’ iyâ, bârâmma mon
sindèn jârèya èpaghilâ’â bân sèngko’? Dhâddhi rèng-orèng ta’ kèra nyangka
jârèya lalakona bâ’na, lâng-palèng ollèna sindèn sè laèn polana arebbhu’ân
tangghâ’ân?” Nyaè Makèler mèsem sambi ngaèl dâunna sèrè bân pènang.
“Bân polè,” Nyaè Makèler matèrros cacana,
“Rèng-orèng ella tao jhâ’ lakèna bâ’na rèya bânnè orèng bân-sarombân. Tapè rèng
lakè’ pèlèyan, sè èpasraè Ghustè Alla kaangghuy ngajhâri ngajhi,” sap-makessap
sè mojjhi. “Ta’ iyâ?” Ta’ marè, lajhu èterrosaghi, “Pajhât lakèna bâ’na rèya
lambâ’ tao ngèco’ bân abâjing. Kabbhi orèng tao. Tapè kan ella ambu, jârèya
Kyaè Subang sè lambâ’. Sapa sè nyangka jhâ’ è budi arè lajhu ollè mukjizat?
Bâ’na rèya kan terro ajâgâ’â kadhikdhâjâân bân martabhâtta Kyaè Subang?”
Nyaè Maryam ghun gu’-ongghu’ân.
“Yâ ella mon bâriyâ,” ca’na Nyaè Makèler,
“Satèya bâriyâ bhâi. Bâ’na molè ghâllu, pèkkèr polè patèppa’,” Nyaè Makèler
nyoro, “Juma’at polè abâli bâ’na ka ḍinna’. Otabâ mon ta’ bisa, èntar Minggu
sèyang bhâi. Mon ella cè’ yâkènna ongghu, malem Sennèn kol ḍubellâs ponjhul
sampè’ sabelluna pajjhâr, lètrè’ koddhu ella marè èkalako. Bârâmma?” Nyaè
Maryam ghun aonggu’, sè dhukon jhâghâ lajhu maso’. Nyaè Maryam èdhina
kadhibi’ân.
“Sapa nyamana sè binè’, Sumiyati yâ?” Nyaè Makèler
nyaot ḍâri dâlem.
Nyaè Maryam ngetter, bulu kolè’na abhâriyâsân.
Akaton bâḍâ sè noro’ buntè’ ḍâri buḍi. Dhinèng atolè ka buḍi, taḍâ’ pa-sapa.
Jhâ’ ghun bâjânganna ka’-bhungka’an malanjhâng sampè’ ka pèngghirâ labâng. Ḍâun
sè tello lambâr èjhelling polè. Èpandheng abâk abit. Dhinèng bit-abit, neng
ra’-ora’en ḍâun ghellâ’ acora’ bâḍâ sè aghuli. “Pagghun bâḍâ pa-apa rèya,”
ca’na dâlem atè. Bânnè polana kèng ètongngo’ angèn ḍâun ghellâ’ ghâgghâr è
seddhi’anna, tapè dhibi’en aromangsa jhâ’ lakèna sè akèrèman kaangghuy masalbut
pèkkèranna lajhu maburung apa sè èkakarep, iyâ arèya mapegghâ’ trèsnana sè
lakè’ ka Sumiyati.
Satèya kèya Nyaè Maryam koddhu nyèngla majhâu
ḍâri jhur koncè sopajâ taḍâ’ rèng tao.
***
Pèttong makam malang, ajhijhir. Rassana Kyaè
Sulapsap, rèng towana Kyaè Subang, pajhât aghâbây makam kaluwarga kaangghuy
dhibi’en bân sabhâlâ’ân. tapè ta’ tao polè mon ghu’-lagghu’ bâḍâ sè matè
èkobhurrâ è jâdiyâ ongghu, apa è tegghâlân, otabâ neng è kobhurân biyâsa,
padâna rèng towana lambâ’. Nyaè Maryam satèya sajân ta’ yâkèn ka abâ’na dhibi’,
bhâ’bisa’a terros abhârèng bân Kyaè Subang sampè’ matè. Maskè Nyaè Makèler rèya
ella marè ngoca’ jhâ’ dhibi’en ta’ kèra apèsa so sè lakè’, la-mala Kyaè Subang
bhâkal ghilâ ka dhibi’en sampè’ satèrrossa.
Angèn ngalessèr lèrè. Bulân nyanḍâr ka tengngana
jhur koncè sè ghita’ marè asèla, adhikkèr è pèngghirrâ makam. Nyaè Maryam
nyèngla laonan, ajhâlân rèk-nyèrèk ka langghâr ta’ akasa’an. Dhibi’en ta’ yâkèn
bisa apa enjâ’ alakonè apa-apa sè èparènta’aghi bân Nyaè Makèler. Alakonè
lètrè’ arèya ta’ ollè bâdâ rèng tao, koddhu sèppe, kadhibi’ân.
Dhinèng è bâkto ḍâpa’ ka langghâr, dhibi’en
lajhu ngala’ roko sè bâḍâ è tabing, lajhu anyabâ katon sè cè’ legghâna. Dhina
ta’ rapa maskè apa sè èkalakowa malem rèya ta’ paḍâ bân apa sè èkakarep. Dhina
maskè ta’ dhâddhi poko’en ta’ toḍus. Sè pentèng jhur koncè ta’ nangalè ka
dhibi’en sè satèya pèra’ asampèran ta’ akalambhi. Asabâb jhur koncè rèya ta’
enjâ’ polè santrèna dhibi’.
***
“Dâun sè tello lambâr jârèya ella pastè
kèrèmanna Kyaè Subang,” ca’na Nyaè Makèler cè’ tegghessâ, è bâkto èkanḍhâi
parkara ḍâun sè tello lambâr.
“Ma’ bisa, Nyaè?” Nyaè Maryam gheton.
“Lakèna bâ’na rèya bâjing. Dhâddhi bâjing rèya
ta’ cokop ngandhellaghi abâ’. Bâjing sè saktè rèya koddhu anḍi’ kep-sèkep bân
paghâr alos. Sèkep rèya bânnè pèra’ saḍâ’ malolo, tapè aropa sè alos kèya,”
sambi la’-mancella’ Nyaè Makèler sè akanḍhâ, “Tapè dhina jhâ’ kobâtèr. Sèngko’
ta’ kèra ajhilât jhâil dhibi’ sè ella ghâgghâr ka tana.”
“Maksotta bârâmma, Nyaè?”, nyalko’ sè Nyaè Maryam.
“Sèngko’ ella karè ajhânjhi ka bâ’na, nolongnga
dhibi’en kaangghuy mapegghâ’ trèsnana Kyaè Subang bân nè’-binè’na.”
“Bârâmma carana, Nyaè?”
“Poko’en bâ’na sangghup.”
“Sangghup, Nyaè.”
Ngèḍing oca’ sangghup ḍâri Nyaè Maryam, Nyaè
Makèler mèsèm lajhu maso’ ka ḍâlem sotapa’anna.
Nyaè Maryam nantos sambi aghâliseng.
Jhâ’-sakejjhâ’ nyornè’ ka sotapa’anna Nyaè Makèler. ḍâri dâlem sotapa’an sè
coma èyandangè rambing potè nyaraḍâng, dhâmar talempè’ dhep-keddhepan
adhâddhiyâgi bâjângan celleng ḍâri Nyaè Makèler sè toju’ asèla. Bauna mènnyan
bân dhupa nyarowap ḍâri dâlem.
Ta’ abit, Nyaè Makèler kalowar nyambi ḍâun
kerrèng tello lambâr, jhârum, dâun panḍân tello kerra’ bân kembhâng malatè sè
ella èlop. “Ya’ ka ḍinna’,” ca’na Nyaè Makèler.
Nyaè Maryam semmo takerjhât, ta’ parcajâ è bâkto
nangalè ḍâun sè tello lambâr. Dhibi’en ènga’ jhâ’ ta’ acarèta pa-apa ka Nyaè
Makèler parkara ḍâun tello lambâr sè ngabbher apèddhel èyattassa cètakka è
bâkto ḍâpa’ ka kobhurân. “Cè’ rapa’en, Nyaè. Teppa’.” Nyaè Maryam acaca rè-lèrè.
“Apana?” ca’na Nyaè Makèler.
“È bâkto sèngko’ maso’a ka kobhurân, bâḍâ ḍâun
tello lambâr apèddhel èyattassa tang cètak.”
“Jârèya ta’ enjâ’ polè, lakèna bḍ’na sè
ater-ater ngangghuy ḍâun.”
“Sèngko’ ta’ ngartè, Nyaè.”
Akaton cè’ sengkana Nyaè Makèler sè matèrrossa
caca, dhibi’en ella tao jhâ’ binèna Kyaè Subang arèya ta’ kèra ngartè parkara
ḍâun bân macemma cara sèhèr. “Bḍ’na ella parcajâ bhâi. Lakonè apa sè èsoro
sèngko’. Jârèya mon bâ’na terro ngalangnga pangatèrrona Kyaè Subang abinè
polè.” Lajhu mategghes. “È ḍinna’ rèya ella bâḍâ tolèsan nyama bân arè
katerbi’enna lakèna bâ’na, arè Sennèn ta’ iyâ?” Nyaè Makèler atanya, mapastè.
“Nyamana bâ’na dhibi’, sè arèya nyamana
Sumiyati.” ca’na Nyaè Makèler, sambi maghi ḍâun sè tello lambâr, “È malem
kabinna, bâ’na koddhu kalowar, èntar ka kobhurân. Ḍâun sè ḍuwâ’, sè bâḍâ
nyamana bâ’na bân lakèna, bhenḍem. Sènga’ kènga’è, ḍâun sè ḍuwâ’ân rèya jhâ’
sampè’ apèsa. Dhinèng ḍâun sè bâḍâ nyamana Sumiyati rèya pèsa, pakadhibi’ân. Ngartè?”
“Oo, iyâ. Abâs jhârum rèya,” ca’na Nyaè Makèler,
“Abâs, jhârum rèya soddhu’aghi cawatta lakèna bân anḍi’na be’na dhibi’ sampè’
cekka’ dhâddhi sèttong. Marè jârèya lajhu bhendem dhâddhi sèttong bân ḍâun sè
ḍuwâ’ân ghellâ’. Kènga’è!”
“Aa, rèya, rèya. Ḍâun panḍân tello kerra’ bân
malatè bucco’ rèya, abâs-abâs.” Nyaè Maryam aonggu’. “Kènga’è, bâ’na koddhu
nyarè cawat andi’na Sumiyati, lajhu bhendem padhâddhi sèttong bân dâun sè bâḍâ
nyamana Sumyati, malatè, ḍâun panḍân sè tello kerra’. Sènga’ kènga’è! Sèngko’
ḍâri ḍinna’ bhâkal ngalang sèhèrra Kyaè Subang, bân matèḍungnga jhur koncèna.”
Nyaè Maryam molè kalabân atè legghâ acampor
kobâtèr. Enjâ’ mon satèya, dhibi’en ta’ kèra kobâtèr bâḍâ rèng tao. Sè maberrâ’
ghun bârâmma carana sè ollèya ngèco’ cawatta Sumiyati.
***
Satèya Nyaè Maryam karè aḍântos malem kabinna
Kyaè Subang bân Sumiyati sè ghun karè bârâmpa arè agghi’. Satèya dhibi’en ta’
aromangsa kobâtèr polè mè’-amè’ lakèna tao apa sè èkalakowa abâ’na. Nyaè
Makèler ella cè’ pastèna sè ngoca’ jhâ’ Kyaè Subang èpangèḍḍhâ’â tèḍung.
Rapa’ è arè katerbi’enna Kyaè Subang: arè
Sennèn, Nyaè Maryam masègheg. Sèrrèna ella èco-pacco bân Nyaè Makèler, dhibi’en
kalowar ta’ tako’ sakalè. Dhibi’en nangalè jhâ’ lakèna preppa’na tor-catoran
bân ca-kancana è langghâr.
Koburan jârèya cè’ sèppena. È langghâr, jhur
koncèna abhâjâng tahajjut. Tadâ’ sè patot èkatako’, ta’ kobâtèr, dhibi’en ella
cè’ yâkènna jhâ’ apa sè èkalakowa malem rèya ta’ kèra burung polè. Dhinèng
ḍâpa’ ka kobhurân, Nyaè Maryam lajhu abhâluḍus mokka’ kalambhina, abângkang
molos, terros apèddhel kobhurân tello kalè. Sè ḍâ’-aḍâ’, ḍâun sè ḍulambâr,
cawatta dhibi’en bân anḍi’na Kyaè Subang ella marè èbhendem. Karè sè ḍi-buḍi, è
bâkto dhibi’en ngalè tana kaangghuy abhenḍem cawatta Sumiyati, ta’ èmo-temmo
bâḍâ sowara ḍâri buḍi cè’ semma’na. Ta’ enjâ’ polè sowara jârèya sowarana jhur
koncè. Nyaè Maryam takerjhât.
“Hei,” dhibi’en mancal tapè cekka’ ta’ ngennèng
aghuli, ghun bisa atolè. Abâk abit sè kaḍuwâ patang pandheng.
“Nyaè?” jhur koncèna tapegghen lajhu dhuli malèngos
dhinèng tao jhâ’ rèng binè’ sè abângkang molos è aḍâ’na jârèya, Nyaèna.
*) Mahwi Air Tawar, penulis
kelahiran Sumenep yang kini tinggal di Yogyakarta. Aktif bergiat di forum
kesusastraan, sèni dan budaya. Salah satunya Kalèlès, kajian sèni budaya
Madura.
Tolesan ka'dinto asombher dhari: : Lètrè’ | okaramadura.com http://okaramadura.com/ltr/#ixzz2PYYNFx86
Moga-moda daddi manfaat
0 komentar:
Posting Komentar